STATUT
MIĘDZYSZKOLNEGO OŚRODKA SPORTOWEGO NR 3 JANUSZA KUSOCIŃSKIEGO
W WARSZAWIE
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§1.
- Międzyszkolny Ośrodek Sportowy nr 3 im. Janusza Kusocińskiego, zwany dalej ośrodkiem, jest oświatowo–wychowawczą publiczną placówką wychowania pozaszkolnego.
- Ośrodek powołany został zarządzeniem Nr WB-OS/5/53 Ministra Oświaty z dnia 07.12.1953 r. pod nazwą Szkolny Wojewódzki Ośrodek Sportowy Nr 3 im. Janusza Kusocińskiego w Warszawie przy ul. Międzyparkowej 4.
- Zarządzeniem Nr DW 2/1/54/7/78 Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 15.05.1973 r. zmieniono nazwę na Międzyszkolny Ośrodek Sportowy Nr 3 im. Janusza Kusocińskiego.
- W dniu 17 stycznia 1997 r. Kuratorium Oświaty w Warszawie wydało Akt Potwierdzający istnienie i organizację Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego nr 3 im. Janusza Kusocińskiego
w Warszawie, ul. Międzyparkowa 4. - Ośrodek działa na podstawie:
- ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082);
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 52 poz. 466);
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. z 2015 r. poz. 1606, zm. z 2021 r. poz. 911, 1599);
- innych ustaw i rozporządzeń w zakresie oświaty, kultury fizycznej i sportu.
§2.
- Pełna nazwa ośrodka brzmi: Międzyszkolny Ośrodek Sportowy Nr 3 im. Janusza Kusocińskiego. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
- Międzyszkolny Ośrodek Sportowy Nr 3 im. Janusza Kusocińskiego ma siedzibę w Warszawie przy ul. Międzyparkowej 4.
- Ilekroć w statucie jest mowa o ośrodku, placówce lub MOS nr 3, należy przez to rozumieć Międzyszkolny Ośrodek Sportowy Nr 3 im. Janusza Kusocińskiego w Warszawie.
- Organem prowadzącym MOS nr 3 jest Miasto Stołeczne Warszawa.
- Organem nadzoru pedagogicznego nad ośrodkiem jest Mazowiecki Kurator Oświaty.
- Obsługę finansową ośrodka prowadzi Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty Śródmieście.
Rozdział 2.
Cele i zadania ośrodka
§3.
- MOS nr 3 ma na celu propagowanie i organizowanie masowego i wyczynowego szkolenia sportowego oraz turystyki i wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej.
- Celem ośrodka jest w szczególności:
- kształtowanie u dzieci i młodzieży pozytywnych postaw wobec kultury fizycznej;
- kształtowanie osobowości, ujawnianie i rozwijanie uzdolnień, zainteresowań i umiejętności sportowych;
- umożliwienie dzieciom i młodzieży szkolnej podnoszenia sprawności fizycznej, rozwijanie
i kształtowanie nawyków czynnego wypoczynku; - rozwijanie zamiłowań do uprawiania sportu i turystyki;
- utrzymanie i udostępnianie dzieciom i młodzieży szkolnej obiektów, urządzeń i sprzętu sportowego na zajęcia programowe wynikające z planu pracy ośrodka;
- kształtowanie umiejętności aktywnego spędzania czasu wolnego;
- kształtowanie poczucia własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych kultur;
- umożliwienie uczestnikom zdobycia wiedzy i umiejętności sportowych pozwalających na pełne uczestnictwo w kulturze fizycznej;
- upowszechnianie krajoznawstwa i turystyki, jako aktywnej formy wypoczynku;
- promowanie zdrowego stylu życia poprzez zwiększanie świadomości na temat wpływu diety
i stylu życia na zdrowie.
- W celu wychowania dzieci i młodzieży w duchu humanizmu i tolerancji, ośrodek wykorzystuje wychowawcze wartości sportu:
- współpracę i współodpowiedzialność w grupie lub zespole;
- obiektywne ocenianie siebie i innych;
- racjonalne planowanie, organizowanie i wykorzystanie swojego czasu;
- systematyczność i wytrwałość w wykonywaniu zadań, dążeniu do celu i doskonaleniu siebie.
§4.
- Ośrodek realizuje zadania edukacyjne, wychowawcze, sportowe i rekreacyjne, kulturalne, opiekuńcze, prozdrowotne i profilaktyczne.
- Ośrodek zapewnia dzieciom i młodzieży warunki do czynnego i systematycznego uczestnictwa
w różnorodnych formach kultury fizycznej, wszechstronnego rozwoju fizycznego i intelektualnego oraz stałego podnoszenia poziomu wyszkolenia sportowego dla uczestników uzdolnionych
w danym kierunku. - Ośrodek realizuje swoje zadania w szczególności przez:
- prowadzenie zajęć wspierających rozwój psychofizyczny dzieci i młodzieży;
- realizowanie programów edukacyjnych i profilaktyczno-wychowawczych;
- organizowanie szkolenia sportowego w specjalistycznych sekcjach sportowych;
- organizowanie masowych imprez sportowych i rekreacyjnych, turniejów, wystaw;
- organizowanie zajęć rekreacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych;
- organizowanie obozów sportowych szkoleniowych i wypoczynkowych dla dzieci i młodzieży;
- podejmowanie działań alternatywnych wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniami
i niedostosowaniem społecznym; - wdrażanie do dobrowolnego i systematycznego podejmowania działań w celu osiągania maksymalnych wyników sportowych, w drodze zdrowej rywalizacji i poszanowania zasad fair play.
- W ramach realizacji zadań, ośrodek stwarza warunki do rozwoju i zapewnia pomoc w odzyskiwaniu wiary we własne siły i możliwości, dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami, przez wdrażanie do samodzielności i brania odpowiedzialności za siebie i innych.
Rozdział 3.
Współpraca ośrodka z rodzinami uczestników, szkołami, innymi instytucjami
i organizacjami pozarządowymi oraz środowiskiem lokalnym
§5.
- W realizacji celów i zadań MOS nr 3 współpracuje adekwatnie do potrzeb z rodzinami uczestników zajęć, a także ze szkołami, instytucjami, organizacjami oraz środowiskiem lokalnym.
- Rodzice i nauczyciele ośrodka współdziałają ze sobą szczególnie w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki oraz w zakresie rozwiązywania problemów rozwojowych uczniów., poprzez wskazywanie możliwych form wsparcia przez ośrodek oraz możliwości uzyskania pomocy w poradniach psychologiczno-pedagogicznych lub innych instytucjach świadczących poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom.
- Formy współdziałania z rodzicami uwzględniają ich prawo do:
- znajomości celów, zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych i profilaktycznych ośrodka;
- znajomości statutu, regulaminów i procedur obowiązujących w ośrodku;
- uzyskania informacji o prawach i obowiązkach swoich i dziecka;
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat zachowania dziecka i jego postępów w realizacji programu szkoleniowego;
- uzyskiwania porad i wsparcia w zakresie wychowania i dalszej edukacji swojego dziecka;
- udziału w różnych obszarach życia ośrodka;
- wyrażania opinii na temat pracy ośrodka.
- Rodzice mają obowiązek:
- uczestniczenia w planowanych spotkaniach informacyjnych organizowanych przez nauczycieli oraz w sytuacjach interwencyjnych;
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia stałe i właściwego przygotowania dziecka do udziału w tych zajęciach.
§6.
- Ośrodek współpracuje ze szkołami w szczególności przez:
- przedstawianie oferty programowej i działalności ośrodka;
- organizowanie imprez masowych, turniejów i zawodów dla dzieci i młodzieży szkolnej;
- współorganizowanie innych imprez miejskich i szkolnych;
- organizowanie warsztatów i innych form doskonalenia dla nauczycieli szkół.
- Ośrodek współpracuje ze szkołami sportowymi, w celu wspólnego ustalania procesu szkolenia dzieci i młodzieży uprawiającej sport.
- W ramach współpracy ze szkołami tworzone są klasy o profilu sportowym: piłka ręczna, piłka nożna i piłka siatkowa.
- Przy ośrodku mogą działać stowarzyszenia kultury fizycznej, umożliwiające dzieciom i młodzieży uczestniczenie w systemie rozgrywek sportowych organizowanych przez związki sportowe oraz
w zawodach i turniejach na różnych szczeblach. - Ośrodek we współpracy z władzami samorządowymi może organizować:
- lokalne imprezy sportowe dla szkół, instytucji, stowarzyszeń sportowych i dla ogółu mieszkańców;
- kursy szkoleniowe dla młodzieżowych organizatorów i animatorów sportu;
- rekreacyjne zajęcia sportowe „Lato w mieście” i „Zima w mieście”, dla dzieci i młodzieży pozostającej w mieście w czasie ferii i wakacji.
- MOS nr 3 współpracuje z klubami sportowymi, w celu realizacji programu szkolenia sportowego prowadzonego przez ośrodek tak, aby najzdolniejsza młodzież mogła uczestniczyć w rozgrywkach sportowych.
- Ośrodek może współpracować z innymi młodzieżowymi ośrodkami sportowymi w zakresie uczestnictwa dzieci i młodzieży w turniejach i zawodach oraz doskonalenia kadr.
Rozdział 4
Organy ośrodka, ich kompetencje i sposób współdziałania
§7.
Organami ośrodka są:
- dyrektor ośrodka;
- wicedyrektor ośrodka;
- rada pedagogiczna;
- rada rodziców;
- samorząd uczniowski.
§8.
- Kompetencje dyrektora MOS nr 3:
- kieruje działalnością dydaktyczno-wychowawczą ośrodka i reprezentuje go na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
- współdziała z organem nadzorującym szkołę oraz organem prowadzącym, realizuje jego zalecenia, wnioski i uchwały;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym ośrodka i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę ośrodka;
- opracowuje projekt organizacji ośrodka i odpowiada za jego prawidłowe funkcjonowanie;
- sprawuje opiekę nad uczestnikami zajęć i stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczestnikom zajęć
i nauczycielom, w czasie zajęć organizowanych przez ośrodek, na jego terenie i poza nim; - pełni funkcję przewodniczącego rady pedagogicznej;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji;
- wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej, niezgodnych z przepisami prawa, o czym niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
- skreśla ucznia z listy uczestników zajęć w przypadkach określonych w statucie ośrodka, na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego;
- przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności ośrodka;
- nawiązuje współpracę z placówkami oświatowymi i organizacjami kultury fizycznej.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami:
- zatrudnia i zwalnia nauczycieli, trenerów i instruktorów oraz innych pracowników ośrodka;
- ustala zakresy zadań, kompetencji i odpowiedzialności dla nauczycieli i innych pracowników;
- dokonuje okresowej oceny pracy pracowników niepedagogicznych;
- dokonuje oceny pracy i oceny dorobku zawodowego za okres stażu nauczycieli, zgodnie
z odrębnymi przepisami; - przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom;
- występuje z wnioskami – po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej – w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników ośrodka;
- zapewnia odpowiednie warunki oraz stan bezpieczeństwa i higieny pracy;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
- Dyrektor ośrodka wyraża zgodę na działanie w placówce stowarzyszeń i organizacji, których celem statutowym jest prowadzenie, rozszerzanie i wzbogacanie pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej, po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
- Dyrektor ośrodka zapewnia warunki do działania w placówce wolontariuszy, w celu kształtowania wśród uczestników zajęć postaw prospołecznych, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym.
- Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z pozostałymi organami ośrodka oraz ze środowiskiem lokalnym.
§9.
- Kompetencje wicedyrektora MOS nr 3:
- nadzór pedagogiczny;
- analiza dokumentacji pedagogicznej;
- hospitacje zajęć;
- nadzór nad imprezami sportowymi organizowanymi przez Ośrodek;
- współpracuje z samorządem uczniowskim;
- sprawuje opiekę nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, udziela pomocy
i na bieżąco kontroluje dokumentację prowadzoną przez nauczycieli starających się
o uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego; - pełnienie obowiązków dyrektora Ośrodka w czasie jego nieobecności;
§10.
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem ośrodka, w zakresie realizacji jego zadań statutowych i działa w oparciu o regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w ośrodku. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
- Zebrania plenarne rady pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek:
- organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
- organu prowadzącego placówkę;
- z inicjatywy przewodniczącego;
- co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Dyrektor ośrodka, jako przewodniczący, prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej
i jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem rady pedagogicznej. - Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy ośrodka;
- podejmowanie uchwał w sprawie realizowania eksperymentów pedagogicznych;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli ośrodka;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczestników zajęć;
- przygotowanie i uchwalenie projektu statutu ośrodka lub jego zmian;
- wyznaczenie przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora ośrodka;
- ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad ośrodkiem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy placówki.
- Rada pedagogiczna ośrodka opiniuje w szczególności:
- organizację pracy ośrodka, w tym tygodniowy rozkład zajęć;
- projekt planu finansowego ośrodka;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- przedstawioną przez dyrektora kandydaturę na stanowisko wicedyrektora lub inne stanowisko kierownicze w ośrodku.
- Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w ośrodku.
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.
- Uchwały rady pedagogicznej podejmowane w sprawach związanych z osobami pełniącymi funkcje kierownicze w placówce, lub w sprawach związanych z opiniowaniem kandydatów na takie stanowiska podejmowane są w głosowaniu tajnym.
- Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczestników zajęć lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników ośrodka. Także goście zaproszeni na posiedzenie rady pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniu.
§11.
- Rada rodziców jest reprezentacją wszystkich rodziców uczestników stałych zajęć i działa w oparciu o regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem.
- W skład rady rodziców wchodzą co najmniej 4 osoby, wybrane na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców może występować do organu prowadzącego ośrodek, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora oraz rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw placówki.
- Kompetencje rady rodziców:
- uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny ośrodka;
- opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora ośrodka;
- wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez dyrektora ośrodka oceny dorobku zawodowego za okres stażu lub oceny pracy nauczyciela;
- wyznacza przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora ośrodka;
- opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania placówki, w przypadku jego tworzenia;
- W celu wspierania działalności statutowej ośrodka, rada rodziców może gromadzić fundusze
z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. - Fundusze mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym rady rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez radę rodziców.
- Sposób gospodarowania zgromadzonymi funduszami określony jest w regulaminie rady rodziców.
§12.
- Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczestnicy zajęć stałych w ośrodku.
- Zasady wybierania i działania organów samorządu uczniowskiego określa regulamin uchwalany przez ogół uczestników, który nie może być sprzeczny ze statutem.
- Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczestników zajęć w ośrodku i są to:
- przewodniczący samorządu;
- rada samorządu, w której skład wchodzą kapitanowie wszystkich drużyn i grup sportowych;
- sekcje stałe i doraźne;
- samorządy w poszczególnych grupach.
- Samorząd uczniowski może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących ośrodka, a w szczególności dotyczące realizacji podstawowych praw uczestników zajęć:
- prawo do zapoznania się z programem szkolenia, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- prawo do organizacji życia w ośrodku, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem fizycznym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- prawo redagowania i publikowania informacji na stronie internetowej ośrodka;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu
z dyrektorem ośrodka; - prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
- Samorząd, w porozumieniu z dyrektorem, może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
W tym celu może wyłonić ze swojego składu radę wolontariatu.
§13.
- Organy ośrodka współpracują ze sobą oraz mają możliwość swobodnego działania
i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji. - Dyrektor zapewnia bieżącą wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach pomiędzy organami ośrodka.
- Sytuacje konfliktowe organy placówki rozwiązują wewnątrz ośrodka chyba, że zaistnieje potrzeba odwołania się do organów spoza placówki.
- W przypadku braku możliwości polubownego załatwienia spraw spornych, organy ośrodka zgłaszają problem do dyrektora, o ile nie jest on stroną w sporze. Dyrektor rozpatruje sprawę
i powiadamia o podjętych działaniach zainteresowane strony. - Jeżeli w sporze między organami, jedną ze stron jest dyrektor, to strony mogą zwrócić się
z wnioskiem o rozpatrzenie sporu do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny. Organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny rozstrzyga
w sprawach z zakresu ich kompetencji.
Rozdział 5.
Organizacja ośrodka
§14.
- Ośrodek prowadzi działalność w okresie całego roku kalendarzowego jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
- Godziny pracy ośrodka ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym,
z uwzględnieniem warunków lokalowych i organizacyjnych, możliwości finansowych oraz potrzeb środowiska lokalnego. - Szczegółową organizację zajęć w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji ośrodka opracowany przez dyrektora, zatwierdzony przez organ prowadzący, po zaopiniowaniu przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Arkusz organizacji ośrodka określa w szczególności:
- liczbę pracowników ośrodka, w tym zajmujących stanowiska kierownicze;
- liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący;
- liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
- Organizację zajęć stałych określa tygodniowy rozkład zajęć sporządzony przez dyrektora placówki na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji ośrodka, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§15.
- W placówce są organizowane zajęcia stałe, okresowe i okazjonalne, wynikające z zadań ośrodka oraz potrzeb środowiska lokalnego.
- Podstawową jednostką organizacyjną placówki jest stała forma zajęć (grupa) ujęta w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Zajęcia stałe są organizowane w grupach liczących co najmniej 16 osób, w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo.
- Za zgodą organu prowadzącego liczba uczestników w grupie może być niższa niż 16 osób.
- Godzina zajęć stałych trwa 45 minut.
- Zajęcia treningowe, zawody i turnieje oraz inne imprezy prowadzone są we wszystkie dni tygodnia, także w dni ustawowo wolne od pracy.
- Zajęcia prowadzą nauczyciele oraz instruktorzy i trenerzy, z kwalifikacjami uznanymi za odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć przez dyrektora i z przygotowaniem pedagogicznym.
- Dyrektor powierza każdą stałą lub okresową formę zajęć opiece wychowawczej jednego
z nauczycieli, instruktorów lub trenerów prowadzących daną formę. - Zajęcia w grupach odbywają się według planu pracy zgodnie z założeniami dydaktycznymi.
- Nauczyciel, instruktor lub trener działają na podstawie indywidualnych planów pracy wynikających z ogólnych założeń dydaktycznych mieszczących się w planie pracy Ośrodka.
§16.
- Uczestnicy zajęć wykazujący szczególne uzdolnienia i zainteresowania, mogą otrzymać zezwolenie na realizację indywidualnego programu zajęć.
- Decyzję o wydaniu zezwolenia podejmuje dyrektor na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§17.
- W ośrodku mogą być tworzone sekcje – ilość zajęć stałych w ramach danej sekcji określa arkusz organizacyjny na dany rok szkolny.
- W MOS nr 3 działają sekcje dla dziewcząt i chłopców w różnych kategoriach wiekowych
w dyscyplinach:- piłka nożna;
- piłka ręczna;
- piłka siatkowa.
- Ośrodek może realizować inne zadania oświatowo-wychowawcze zlecone przez organ prowadzący.
- W skład kompleksu jakim dysponuje MOS nr 3 wchodzi budynek administracyjny oraz pełnowymiarowe boisko piłkarskie ze sztuczną nawierzchnią.
- Ośrodek może realizować zadania także poza swoją siedzibą.
§18.
- W sytuacji czasowego ograniczenia funkcjonowania ośrodka na podstawie odrębnych przepisów, w związku z zagrożeniem dla zdrowia i bezpieczeństwa uczestników zajęć, wynikającego
z sytuacji kryzysowych, w tym w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, dyrektor odpowiada za organizację i realizację zadań ośrodka z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań. - Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość realizowane będą
z wykorzystaniem:
- materiałów i funkcjonalnych, zintegrowanych platform edukacyjnych udostępnionych
i rekomendowanych przez MEiN; - filmów instruktażowych;
- materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii;
- platform edukacyjnych oraz innych materiałów wskazanych przez nauczyciela, trenera lub instruktora, w tym podręczników, kart pracy oraz zeszytów ćwiczeń.
- Komunikacja nauczyciel – uczestnik zajęć lub nauczyciel - rodzic odbywać się będzie:
- za pośrednictwem usługi Office 365 w związku z realizowanym projektem Eduwarszawa.pl oraz strony internetowej ośrodka;
- drogą telefoniczną poprzez rozmowy lub sms;
- drogą mailową lub na zamkniętej grupie Facebook, Messenger lub innych komunikatorów założonych na potrzeby edukacji zdalnej;
- poprzez aplikację Teams umożliwiającą przeprowadzanie wideokonferencji.
- Nauczanie zdalne odbywać się powinno zgodnie z obowiązującym harmonogramem zajęć.
- Trenerzy i instruktorzy powinni realizować szkolenie sportowe wg planów nauczania,
z możliwością ich modyfikacji, niezbędnej do zastosowania przyjętych metod i form nauki na odległość. - Podczas planowania i prowadzenia zajęć zdalnych, nauczyciele zobowiązani są do realizowania treści zawartych w programie szkolenia sportowego, programie wychowawczo–profilaktycznym oraz programach własnych zatwierdzonych do realizacji przez dyrektora.
Rozdział 6.
Zakres zadań pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników placówki
§19.
- W ośrodku zatrudnia się nauczycieli wychowania fizycznego, trenerów, instruktorów oraz pracowników administracji i obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli określają przepisy ustawy Karta Nauczyciela.
- Zasady zatrudniania pracowników niebędących nauczycielami określają przepisy ustawy
o pracownikach samorządowych oraz Kodeks pracy. - Zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności dla poszczególnych stanowisk określa dyrektor ośrodka.
- Wszyscy pracownicy ośrodka mają obowiązek kierowania się zasadami:
- poszanowania praw, godności i prywatności uczestników zajęć;
- przyjaznej komunikacji z uczestnikami i ich rodzicami;
- współodpowiedzialności za rozwijanie możliwości psychofizycznych uczestników;
- zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom w czasie zajęć organizowanych przez ośrodek.
§20.
- W ośrodku może być utworzone, za zgodą organu prowadzącego, stanowisko wicedyrektora i inne stanowiska kierownicze.
- Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności wicedyrektora, określa dyrektor w indywidualnym zakresie czynności i obowiązków pracowniczych oraz w udzielonym wicedyrektorowi pełnomocnictwie.
§21.
- Nauczyciele, instruktorzy i trenerzy w ramach swoich zadań w szczególności:
- prowadzą pracę dydaktyczno-wychowawczą z uczestnikami grup i są odpowiedzialni za wyniki tej pracy;
- w swoich działaniach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych kierują się celami
i zasadami opisanymi w programie wychowawczo-profilaktycznym ośrodka; - dbają o przestrzeganie praw dzieci i młodzieży uczestniczących w zajęciach organizowanych przez placówkę;
- odpowiadają za bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczestników zajęć w czasie treningów, zawodów sportowych, wycieczek i imprez organizowanych przez placówkę oraz w czasie pełnionych dyżurów;
- sprawują opiekę wychowawczą nad uczestnikami w czasie zajęć treningowych, wyjazdów na zawody sportowe i w czasie zgrupowań sportowych;
- inspirują uczestników do podejmowania działań na rzecz własnej grupy i na rzecz ośrodka;
- tworzą warunki dające uczestnikom zajęć poczucie bezpieczeństwa w grupie ćwiczących
i w ośrodku, zapoznają uczestników z procedurami postępowania w sytuacjach zagrożenia oraz w nagłych wypadkach; - organizują wspólnie z uczestnikami zajęć i ich rodzicami różne formy aktywności integrujące zespół sportowy, uwzględniając potrzeby i zainteresowania uczestników i tradycje ośrodka;
- uczestniczą w życiu społecznym ośrodka i dbają o prawidłowy przepływ informacji
o jego działalności; - analizują podejmowane działania wychowawczo-profilaktyczne i dostosowują je do potrzeb uczestników zajęć i zaistniałych problemów wychowawczych;
- w czasie ustalonych konsultacji lub w miarę bieżących potrzeb informują rodziców
o postępach i trudnościach w realizacji programu przez uczestników zajęć; - pogłębiają własną wiedzę przedmiotową i pedagogiczną oraz doskonalą metody i formy pracy przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego;
- dokonują samooceny pracy własnej, w tym w oparciu o opinie uczestników zajęć i rodziców;
- opracowują sprawozdanie z realizacji zadań i przydzielonych obowiązków, przedstawiają wnioski do dalszej pracy;
- w miarę potrzeb współdziałają z instytucjami wspierającymi rozwój uczestników zajęć;
- dbają o pomoce dydaktyczne, sprzęt i pomieszczenia placówki;
- prowadzą wymaganą dokumentację przebiegu nauczania i szkolenia sportowego;
- wykonują inne zadania przydzielone przez dyrektora ośrodka.
- Nauczyciele, instruktorzy i trenerzy mają w szczególności prawo do:
- poszanowania swojej godności osobistej ze strony uczestników zajęć, rodziców i innych pracowników ośrodka, a w przypadku naruszenia tego prawa do odwołania się do dyrektora;
- propagowania wartości zgodnych ze swoimi przekonaniami i niesprzecznych z celami wychowawczymi ośrodka;
- wprowadzania twórczych zmian w realizowanym programie nauczania/szkolenia;
- podejmowania decyzji o doborze metod, form organizacyjnych i środków dydaktycznych stosowanych w czasie prowadzonych zajęć;
- dokonywania oceny postępów uczestników swoich zajęć;
- wnioskowania w sprawie nagród i kar dla uczestników;
- doskonalenia zawodowego zgodnie z potrzebami własnymi i ośrodka.
§ 22.
Kierownik gospodarczy ośrodka w szczególności:
- realizuje zadania wyznaczone w planie pracy ośrodka na dany rok;
- kieruje zespołem pracowników administracyjnych i obsługi;
- określa zadania i odpowiedzialność tych pracowników w formie zakresu czynności, a także stwarza im bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
- zapewnia sprawną obsługę kancelaryjno-biurową ośrodka;
- przygotowuje sprawozdania GUS i inne;
- zaopatruje ośrodek w druki, materiały kancelaryjne, środki i materiały niezbędne do funkcjonowania placówki oraz wyposaża w pomoce dydaktyczne;
- przygotowuje i przedstawia dyrektorowi projekt budżetu placówki w zakresie wydatków na cele administracyjno–gospodarcze;
- zapewnia sprawność techniczno-eksploatacyjną budynku i urządzeń terenowych oraz zabezpiecza majątek ośrodka;
- dba o sprzęt przeciwpożarowy, urządzenia odgromowe i klucze od wyjść ewakuacyjnych;
- dba o utrzymanie czystości w budynku oraz na terenie wokół ośrodka;
- zapewnia bieżącą pielęgnację zieleni na terenie ośrodka;
- czuwa nad prawidłową gospodarką materiałową w ośrodku;
- reprezentuje pracowników niepedagogicznych ośrodka;
- dokonuje oceny pracy pracowników niepedagogicznych, wnioskuje o awanse, przydzielanie premii, występuje o zmianę stosunku pracy do dyrektora ośrodka;
- opiniuje wnioski i podania pracowników niepedagogicznych do dyrektora ośrodka i komisji socjalnej;
- organizuje tygodniową i dzienną pracę administracji i obsługi, a także ustala harmonogram urlopów pracowniczych;
- współpracuje z dyrektorem w zakresie informowania pracowników niepedagogicznych
o celach i zadaniach programu wychowawczo-profilaktycznego ośrodka; - ponosi odpowiedzialność przed dyrektorem za wykonanie własnych zadań, powierzone mienie a także za dyscyplinę, poziom i atmosferę pracy pracowników niepedagogicznych.
§23.
Specjalista do spraw finansowo-kadrowych w szczególności:
- realizuje zadania wyznaczone w planie pracy ośrodka na dany rok;
- monitoruje ważność badań lekarskich pracowników ośrodka i organizuje badania okresowe;
- prowadzi wymaganą dokumentację kadrowo-płacową pracowników;
- prowadzi sprawozdawczość zgodnie z odrębnymi przepisami;
- opiniuje wnioski i podania pracowników niepedagogicznych do dyrektora ośrodka i komisji socjalnej;
- wprowadza dane do systemu informacji oświatowej i odpowiada za ich kompletność
i prawidłowość; - uczestniczy w opracowaniu arkusza organizacji danego roku szkolnego;
- opracowuje plan rzeczowo-finansowy ZFŚS;
- opracowuje plany finansowe w terminach określonych przez DBFOŚ;
- rozlicza czas pracy za każdy miesiąc pracowników i przekazuje do DBFOŚ;
- opracowuje inwentaryzację księgową majątku trwałego i wyposażenia;
- opracowuje zmiany planów finansowych;
- prowadzi bieżącą obsługę finansową ośrodka;
- uczestniczy w wyborze usługodawców i dostawców, utrzymuje bieżący kontakt
z kontrahentami, przygotowuje umowy i monitoruje ich realizację.
§24.
Sekretarz w szczególności:
- realizuje zadania wyznaczone w planie pracy ośrodka na dany rok;
- opracowuje tygodniowy rozkład zajęć prowadzonych w ośrodku;
- egzekwuje przestrzeganie przez uczestników zajęć i nauczycieli ustalonego w ośrodku porządku nauki i pracy;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do organizacji zgrupowań treningowych dla młodzieży trenującej w ośrodku;
- koordynuje organizację imprez, uroczystości i turniejów w MOS nr 3.
§25.
- Do obowiązków pracowników obsługi należy w szczególności dbałość o czystość, estetykę, właściwy stan techniczny obiektów ośrodka i znajdującego się w nim wyposażenia oraz sprawność sprzętów i urządzeń wykorzystywanych do prowadzenia zajęć.
- Szczegółowe zakresy zadań i odpowiedzialności, określone przez dyrektora, znajdują się w aktach osobowych pracowników.
Rozdział 7.
Zasady udziału dzieci i młodzieży w zajęciach organizowanych przez ośrodek
§26.
- Uczestnikami zajęć w ośrodku mogą być dzieci w wieku przedszkolnym, uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych, oraz młodzież ucząca się, na prawach dobrowolnego uczestnictwa.
- Zajęcia w ośrodku organizowane są w grupach na różnych poziomach:
- dla początkujących;
- dla średnio zaawansowanych;
- dla zawansowanych.
- W grupach dla najmłodszych mogą uczestniczyć wszystkie dzieci, bez wstępnej selekcji.
- W grupach dla średnio zaawansowanych i mistrzostwa sportowego przeprowadza się wstępną selekcję mającą na celu ustalenie poziomu umiejętności i predyspozycji dzieci i młodzieży do danej dyscypliny sportu.
- W grupach dla najmłodszych i w grupach rekreacyjnych uczestniczą dzieci i młodzież na podstawie pisemnego oświadczenia rodziców o stanie zdrowia dziecka.
- W grupach mistrzostwa sportowego uczestnicy zajęć obowiązkowo przechodzą okresowe badania w Przychodni Sportowo-Lekarskiej.
§27.
- Rekrutacja na zajęcia stałe organizowane w ośrodku w danym roku szkolnym, prowadzona jest przy wsparciu elektronicznego systemu rekrutacji, zgodnie z ustalonym przez organ prowadzący harmonogramem.
- Dyrektor ośrodka, przed rozpoczęciem rekrutacji, określa maksymalną liczebność poszczególnych grup, wraz z podaniem ich typu, rodzaju, stopnia trudności lub przedziału wiekowego uczestników mogących brać w nich udział.
- Zasady rekrutacji nie dotyczą zajęć organizowanych w czasie ferii zimowych i letnich, podczas akcji „Lato/Zima w Mieście” oraz zajęć okresowych i okazjonalnych ze zmienną liczbą uczestników.
- Przy naborze prowadzonym podczas roku szkolnego na zajęcia adresowane do grup szkolnych, okresowe i okazjonalne, zasady rekrutacji nie mają zastosowania.
- Postępowanie rekrutacyjne jest prowadzone na wniosek rodzica/opiekuna prawnego kandydata lub kandydata pełnoletniego.
- Dyrektor ośrodka może zorganizować dodatkowe badania uzdolnień kierunkowych kandydatów, które przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora.
- Przy rekrutacji na sportowe zajęcia specjalistyczne wymagające odpowiednich predyspozycji zdrowotnych, niezbędne jest złożenie orzeczenia lekarskiego potwierdzającego stan zdrowia kandydata.
- O przyjęciu do grupy zajęciowej na wolne miejsca w trakcie roku szkolnego decyduje dyrektor.
- Szczegółowe zasady i kryteria rekrutacji ustalone przez organ prowadzący, są podawane do wiadomości publicznej poprzez stronę internetową MOS nr 3 oraz przez zamieszczenie na tablicach ogłoszeń w ośrodku.
§28.
- Ośrodek zapewnia uczestnikom zajęć pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć stałych, okresowych i okazjonalnych oraz imprez i innych przedsięwzięć organizowanych przez placówkę, poprzez:
- rzetelną realizację przez nauczycieli, trenerów, instruktorów i pozostałych pracowników ośrodka powierzonych im zadań;
- realizowanie zajęć zgodnie z ustalonym tygodniowym rozkładem i innymi harmonogramami;
- przestrzeganie liczebności grup uczestniczących w zajęciach stałych do 16 osób w grupie;
- odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń;
- oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami;
- mocowanie na stałe drabinek i innych urządzeń, których przemieszczanie się może stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia uczestników zajęć
- przeprowadzanie wymaganych przepisami okresowych przeglądów budowlanych budynku należącego do MOS Nr 3, przez uprawnione do tego podmioty;
- przeprowadzanie przez dyrektora co najmniej raz w roku okresowej kontroli obiektów ośrodka pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów;
- umieszczenie w widocznym miejscu planu ewakuacji i oznaczenie dróg ewakuacyjnych
w sposób wyraźny i trwały; - zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren placówki w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię;
- ogrodzenie terenu, zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień;
- zabezpieczenie przed swobodnym dostępem uczestników zajęć do pomieszczeń gospodarczych;
- wyposażenie schodów w balustrady z poręczami zabezpieczającymi przed ewentualnym zsuwaniem się po nich;
- wyposażenie ośrodka, a w szczególności pomieszczeń dla nauczycieli, trenerów
i instruktorów, we apteczki zaopatrzone w niezbędne środki do udzielenia pierwszej pomocy; - zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad uczestnikami zajęć w czasie imprez
i wyjazdów poza teren placówki; - przeszkolenie wszystkich pracowników ośrodka w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej;
- organizowanie wycieczek zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz przestrzeganie regulaminu wyjazdów na mecze mistrzowskie, towarzyskie i turnieje;
- zapoznanie całej społeczności ośrodka z procedurami postępowania w sytuacjach zagrożenia oraz w nagłych wypadkach;
- umieszczenie w widocznych miejscach i przestrzeganie regulaminów korzystania
z pomieszczeń i obiektów sportowych oraz regulaminu wjazdu i parkowania pojazdów samochodowych; - zakup wyłącznie sprzętów i urządzeń posiadających wymagane atesty i dopuszczenia;
- cykliczne szkolenie pracowników ośrodka pod względem BHP, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Rozdział 8.
Prawa i obowiązki uczestników zajęć
§29.
Uczestnik zajęć w ośrodku ma w szczególności prawo do:
- wiedzy o przysługujących mu prawach oraz środkach, jakie przysługują uczestnikowi
w przypadku naruszania jego praw; - informacji o działalności ośrodka;
- warunków do rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
- właściwie zorganizowanego procesu nauczania w ośrodku;
- opieki wychowawczej i higienicznych warunków pobytu i nauki, zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności osobistej i nietykalności;
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
- swobody wyrażania myśli, poglądów i przekonań, w szczególności dotyczących życia ośrodka, a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza to dobra innych osób;
- obiektywnej, jawnej i umotywowanej oceny umiejętności sportowych;
- korzystania z pomieszczeń ośrodka, pomocy dydaktycznych i sprzętu sportowego;
- wpływania na życie ośrodka poprzez działalność samorządową oraz zrzeszanie się
w Uczniowskim Klubie Sportowym „VARSOVIA”, działającym przy ośrodku; - reprezentowania ośrodka w konkursach, przeglądach i zawodach sportowych, zgodnie ze swoimi umiejętnościami i możliwościami.
§30.
Uczestnik zajęć w ośrodku ma w szczególności obowiązek:
- systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach treningowych, w zawodach sportowych
i w życiu ośrodka; - usprawiedliwiać nieobecność na zajęciach, przy czym dłuższa nieusprawiedliwiona nieobecność może spowodować skreślenie z listy uczestników;
- godnie reprezentować MOS nr 3 w zawodach sportowych, zgodnie z zasadami fair play;
- przestrzegać zasad kultury współżycia społecznego w odniesieniu do rówieśników, nauczycieli i innych pracowników ośrodka;
- odpowiadać za własne życie, dbać zdrowie i higienę oraz rozwój;
- zapoznać się i przestrzegać regulaminów korzystania z pomieszczeń i obiektów sportowych oraz regulaminu wjazdu i parkowania pojazdów samochodowych wywieszonych
w stosownych miejscach – obowiązek ten dotyczy także rodziców/prawnych opiekunów; - dbać o wspólne dobro, ład i porządek w ośrodku, oraz o jego dobre imię.
§31.
W przypadku naruszenia jego prawa, uczestnik zajęć, jego rodzice/prawni opiekunowie, mogą odwołać się do:
- nauczyciela, trenera, instruktora prowadzącego grupę, gdy prawa narusza inny nauczyciel lub inny pracownik ośrodka;
- dyrektora, gdy prawa narusza nauczyciel, trener, instruktor prowadzący grupę;
- Mazowieckiego Kuratora Oświaty, gdy prawa narusza dyrektor ośrodka.
§32.
- Uczestnik zajęć w ośrodku może otrzymać nagrodę za:
- osiągnięcia w konkursach i zawodach sportowych;
- szczególnie wyróżniające się zachowanie;
- nienaganną frekwencję;
- działalność na rzecz ośrodka;
- dzielność i odwagę.
- Rodzaje nagród dla uczestników zajęć:
- pochwała trenera wobec grupy ćwiczących;
- pochwała dyrektora wobec grupy ćwiczących;
- pochwała dyrektora wobec uczestników całego ośrodka;
- dyplom uznania;
- list pochwalny do szkoły i rodziców/opiekunów prawnych uczestnika zajęć;
- nagroda rzeczowa;
- wpis pamiątkowy do kroniki ośrodka.
§33.
- W przypadku udowodnienia winy, uczestnik zajęć może otrzymać karę za:
- nieprzestrzeganie postanowień statutu oraz zasad współżycia społecznego;
- nagminne niewywiązywanie się z obowiązków uczestnika zajęć;
- posiadanie, używanie i rozprowadzanie środków odurzających na terenie ośrodka lub
w czasie imprez organizowanych przez ośrodek; - zastraszenie, wymuszenie, zastosowanie przemocy fizycznej, kradzież mienia na terenie ośrodka lub w czasie imprez organizowanych przez ośrodek;
- wykroczenie zagrażające życiu i zdrowiu innych członków społeczności ośrodka.
- Uczestnik zajęć może otrzymać za to samo przewinienie tylko jedną karę.
- Przewidywane rodzaje kar:
- upomnienie nauczyciela-trenera prowadzącego grupę;
- upomnienie lub nagana dyrektora ośrodka udzielone w obecności rodziców;
- zakaz udziału w konkursach i imprezach organizowanych przez ośrodek do momentu zniesienia kary przez dyrektora ośrodka na wniosek trenera;
- zakaz reprezentowania ośrodka do momentu zniesienia kary przez dyrektora ośrodka na wniosek trenera;.
- przeniesienie do równoległej grupy zajęciowej w ośrodku;
- usunięcie z ośrodka na wniosek rady pedagogicznej.
- Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora ośrodka do skreślenia ucznia z listy uczestników zajęć w przypadku:
- otrzymania kary za rozprowadzanie środków odurzających na terenie ośrodka lub w czasie imprez organizowanych przez ośrodek i brak poprawy;
- otrzymania kary za wykroczenie zagrażające życiu lub zdrowiu innych członków społeczności ośrodka i brak poprawy;
- otrzymania kary za zastraszenie, wymuszenie, zastosowanie przemocy fizycznej, kradzież mienia na terenie ośrodka lub w czasie imprez organizowanych przez ośrodek i brak poprawy.
- Kara nie może naruszać nietykalności i godności osobistej uczestnika.
- Wykonanie kary może zostać zawieszone na czas próby, nie krótszy niż pół roku, na wniosek trenera lub samorządu uczniowskiego.
§34.
- Dyrektor ma obowiązek powiadomienia rodziców/opiekunów prawnych uczestnika zajęć
o zastosowaniu wobec niego kary statutowej. - W przypadku otrzymania kary, uczestnik zajęć lub jego rodzice/opiekunowie prawni, mają prawo odwołać się do:
- dyrektora ośrodka, gdy kara została udzielona przez nauczyciela–trenera;
- Mazowieckiego Kuratora Oświaty, gdy kara została udzielona przez dyrektora ośrodka.
- Odwołanie musi zostać złożone pisemnie do właściwego organu w ciągu 7 dni od nałożenia kary.
- O sposobie rozstrzygnięcia odwołania od kary, składający odwołanie jest informowany niezwłocznie, w formie pisemnej.
Rozdział 9.
Postanowienia końcowe
§35.
- MOS nr 3 jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową oraz materiałową zgodnie
z odrębnymi przepisami. - Ośrodek może bezpłatnie udostępniać obiekty sportowe i wspierać stowarzyszenie działające przy MOS nr 3 zgodnie z zawartym porozumieniem.
- Ośrodek może odpłatnie wydzierżawić część swojego terenu osobom prywatnym lub instytucjom na podstawie zawartej umowy, gromadząc środki na rachunku dochodów własnych.
- Sprawy administracyjno-finansowe, takie jak: przepływ dokumentów, korespondencji, pobierania
i rozliczania zaliczek, gospodarka kasowa, materiałowa i magazynowa, określają odpowiednie instrukcje: kancelaryjne, inwentaryzacyjna, oraz odrębne przepisy. - Ośrodek prowadzi i przechowuje dokumentację przebiegu nauczania/szkolenia sportowego zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Ośrodek używa pieczęci i stempli urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
§36.
- W okresie pomiędzy posiedzeniami rady pedagogicznej dyrektor ośrodka informuje nauczycieli, trenerów i instruktorów o istotnych sprawach placówki w formie pisemnych zarządzeń, wykładając je do wglądu w pokoju nauczycielskim i sekretariacie.
- Wszyscy pracownicy ośrodka zobowiązani są każdorazowo do niezwłocznego zapoznania się
z zarządzeniem dyrektora oraz do terminowego wykonania zawartych w nim poleceń.
§37.
- Zmiany w statucie wprowadzane są w trybie właściwym d jego uchwalenia.
- Wnioski o dokonanie zmian w statucie inne organy ośrodka kierują na piśmie do rady pedagogicznej.
- Zmiany w statucie są uchwalane po zaopiniowaniu ich przez wszystkie organy ośrodka.